Monday, December 22, 2008

apa dosa aku?

kalau tengok tajuk di atas adalah merupakan 1 soalan..sebab apa soalan sebab adanya tanda soal di akhirnya..kalau tak tau tu maknanya fail bahasa melayu a..tu la sibuk nak kejar bahasa lain sampaikan bahasa melayu tak reti..apa masalahnya bahasa melayu dengan tanda soal? memang dalam bahasa melayu ada menggunakan tanda soal..

Kalau ditengok pada tajuk di atas..agak2nya pada siapa kita nak tanyakan soalan tu? pada diri sendiri? pada kawan kita? pada kengkawan kita? atau pada mereka dan keluarga mereka?
tak kisahlah pada siapa tapi memang boleh tanya pada diri sendiri dan orang lain termasuklah sesiapapun..

kalau ditengok dalam lagi pada tajuk di atas..agak2nya boleh tidak kita katakan bukan 1 soalan? mungkin juga boleh jadi 1 jawapan..mungkin jadi 1 keluhan..dan sememangnya banyak jadinya sebagai keluhan dan aduan serta kemarahan..

Nak tanya..nak marah..nak adu..nak keluh pada siapa? kalau bertanya pada diri sendiri untuk menyedarkan diri memang bagus sangat..sebab sebagai manusia memang kita ni banyak berbuat dosa, salah dan silap...tapi kalau nak marah pada orang kena tengok..mungkin kita buat salah dan berdosa pada orang tu ataupun pada orang lain tapi kalau nak marah pada tuhan yang mencipta kita maka silap besar..dan kena ingat dan sedar..apakah kita ni bersih sampai terlepas dari melakukan dosa? apakah kita ni maksum macam rasul.

Jadi sebagai orang yang dah mumayiz dan akil baligh, hisablah diri kita sendiri sebelum kita dihisab oleh Allah swt (kata2 syaidina Umar al-khattab)..jangan berani mengatakan apa dosa kita? sebagai untuk menunjukkan kita tidak ada dosa...kita ni sebagai manusia banyak berbuat dosa..kalau dosa kecil sekalipun kalau ditambah2 apakah tidak besar jadinya..

Berbaliklah kepada fitrah kejadian manusia..berbaliklah kepada islam..kita akan selamat..
Semoga kita mendapat taufik dan hidayah dari Allah swt..InsyaAllah..