Monday, November 17, 2008

melabur sana sini

1. Kita ni kalau bab melabur suka sangat..ada yang melabur tiap2 hari, ada yang melabur tiap2 minggu, ada yang melabur jarang2..ada tu yang kadang2..baru melabur..
ni melabur apa ni...melabur saham a..masuk situ..masuk sini...pinjam duit melabur..last2 melebur..

2. Kita kalau boleh nak hasil cepat..nak untung cepat tapi bendanya belum tentu berhasil...belum tentu untung...biasa a ada untung dan ada rugi...macam orang cakap, adat pertandingan ada kalah dan ada menang..tapi sebenarnya semua nak menang,taknak kalah, siapa nak kalah..dan siapa kata adat pertandingan ada kalah dan menang je..ada juga seri...apa a?

3. Tapi kita lupa bagaimana saham kita di akhirat..dunia dah depan mata dan kita boleh nampak hasilnya...kita dah berada di dunia dan boleh nampak keadaan dunia tapi akhirat belum nampak lagi..camne susahnya..payahnya..camne senangnya..kena ingat yang dunia ni tempat bercucuk tanam..akhirat tu lah tempatnya kita menuai..

4. So(oleh itu)..di samping melabur dunia kita kena melabur jugak di akhirat..kita pakai wang melabur untuk dunia dan kita juga boleh pakai wang melabur untuk akhirat..melalui zakat dan sedekah..
FIRMAN ALLAH : " Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, seumpama seperti sebiji benih yang mengeluarkan 7 tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi 100 biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (Rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya" (surah al-Baqarah, ayat 261)

Wallahualam..

No comments: