Sunday, November 16, 2008

TENTANG BULAN

Apa ada pada bulan?
  1. ada lirik lagu yang pernah dinyanyikan yang berbunyi "engkau laksana bulan, tinggi di atas awan"..
  2. ada tajuk lagu berbunyi "rembulan kesiangan"..dan awie pernah menyanyikan tajuk lagu tragedi oktober..oktober tu bulan a..
  3. ada tajuk filem yang dinamakan "tentang bulan"..
  4. ada buat simpulan bahasa " bagai pungguk rindukan bulan"..
  5. ada orang bila bercakap pada kekasihnya mengatakan "engkau cantik bagaikan bulan"
  6. cahaya bulan dapat menerangkan malam..cahaya yang dipantulkan dari matahari..
  7. berlakunya gerhana bulan dan gerhana matahari disebabkan bulan..
  8. banyaknya angkasawan pergi ke bulan..
  9. berlakunya pasang surut air laut disebabkan bulan..
  10. dapatnya menentukan hari raya berdasarkan kelahiran bulan..
  11. nabi kita iaitu nabi muhammad saw pernah membelah bulan..
Yang di atas adalah antara sedikit kena mengena pasal bulan..yang ingin dibicarakan di sini ialah mengenai bulan2 dalam islam iaitu tahun hijrah..muharam, safar ,rabiulawal, rabiulakhir, jamadilawal, jamadilakhir, rejab, syaaban, ramadhan, syawal, zulkaedah, zulhijjah..
alangkah malangnya kita dengan adanya tahun islam tapi kita lebih mahir dalam tahun masihi. Cuba kita perhatikan cara bagaimana pengiraan bulan dalam tahun hijrah dan masihi ini.

Tahun islam mengambil kiraan sebulan berdasarkan pusingan bulan mengelilingi bumi..kalau terdapat 30 hari sebulan maksudnya 30 hari bulan itu mengelilingi bumi sampai lengkap kitarannya..sebab tu nak tengok 1 syawal berpandukan anak bulan.

Tahun masihi mengambil kiraan sebulan berdasarkan pusingan bumi mengelilingi matahari..kalau terdapat 30 hari sebulan maknanya 30 hari bumi mengelilingi matahari sampai lengkap kitarannya..dan terdapat pula tahun lompat semasa bulan mengelilingi matahari iaitu setiap 4 tahun sekali..maknanya bumi melompat 1 hari dalam 4 tahun sekali..

So, dalam tahun islam boleh la dipanggil bulan muharam, bulan safar sebab ikut kiraan bulan..dalam tahun masihi boleh la dipanggil bumi januari, bumi februari sebab ikut kiraan bumi...
Islam memang dah betul dan dah cantik..yang tak betulnya orang yang mengaku islam tapi menentang islam dan juga yang main ikut tanpa ilmu...sorong papan tarik papan..buah keranji dalam perahu..suruh belajar taknak belajar..suruh mengaji pun tarak mau..

Wallahuallam..

No comments: