Sunday, November 23, 2008

selamber je @ selamber bangang...

Selalu kita tengok di mana2 pun ada orang lelaki berseluar pendek (yang mana sampai nampak lutut iaitu aurat)..sampai nampak rambut2 kaki..ingat ke rambut atas kepala je tapi sampai ke kaki rupanya..
ni mesti kes nak tayang kaki..nak tayang body betis...lelaki oh lelaki...tak kiralah di pasar malam ke siang ke..berjalan di tepi pantai ke...di bandar...di desa..mana2pun ada...berjalan ke..bermotosikal semua ada..

Ada yang budak kecik..ada yang budak besar...ada juga yang budak tua...berjalan rilek je...selamba je...kalau orang tengok mesti dia akan tanya..tengok ape??tak pernah tengok orang ke?? patutnya jawab dengan nada terkejut orang(jangan terkejut beruk sabab kita nikan orang)
aikk??camne tau kita tengok dia??
kalau tau maknanya diapun tengok kita...
dah sama2 tengok apa masalahnya??sama2 pakat jeling-menjeling a..cam lagu siti tu..payah ape..

Kalau budak kecik takpelah juga mungkin kerana masih belum baligh..ni orang yang dah akil baligh pe citenya...ada tu sambil pimpin anak..tak cukup pimpin siap dikendongnya...tak cukup tangan pegang anak sampai anak lari..jadilah yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran...itu benda lain a tapi bukan anak...

Apakah mungkin juga masih jahil bab aurat? kalau bab aurat dah fail camne bab lain? bab depan mata pun dah fail apalagi bab belakang..Kalau dah lelaki tu seorang suami..camne nak ajar bab aurat pada isteri...lebih kurang a jadinya...

Apakah tutup aurat adalah sunat sahaja? buat dapat pahala..tak buat tak dapat apa2?..
so selamba selamba juga...dapat jugak dosa sekali...bukan dosa kecik tapi besar punya...sebab tutup aurat adalah wajib..pada lelaki dan juga perempuan....perempuan pun lagi teruk sekarang..orang perempuan yang lagi banyak hendak ditutup auratnya berbanding lelaki tapi perempuan lagi banyak bukak pakaiannya dari lelaki..buat main2 je bab perintah Allah swt.

Kalau tahu tutup aurat ni wajib dan dosa besar jika ingkar maka perbetulkanlah..semoga kita sama2 perbetulkan diri kita..Wallahualam..

No comments: