Monday, November 10, 2008

sepandai2 tupai melompat..

1. sepandai2 tupai melompat..pandai lagi manusia..kata2 orang tua zaman sekarang..
sebab manusia pandailah manusia tak melompat cam tupai melompat,btul x? tapi manusia melompat cam katak (lompat katak) melompat cam kijang (lompat kijang) dan lompat pagar.bab pagar ni teringat aku 1 tempat di daerah kuala terengganu yang sebelah hulu sangat2 yang nama tempatnya kg pagar besi..tapi tak jumpa pun pagar besi..yang ada pagar kayu dan pagar batu(simen)..

2. udang di sebalik batu...orang tua ubah jadi udang di sebalik mee..orang tua zaman sekarang kata tak ada udang di sebalik batu tapi ada orang di sebalik batu..ada duk khalwat,ada yang study, ada kata duk cari ilham, macam2 a dan ada juga kata duk menikmati keindahan alam..kalau ada orang sorang baik kena chek kot2 ada orang lain lagi..jangan kata di sebalik batu..dalam rumah batupun ada..

3. harapkan pagar,pagar tak boleh harap... dah pagar besi duk tepi pantai..lama2 berkarat pastu reput..pagar tak menghalang manusia yang cerdik yang nak menceroboh..apalah sangat ada pada pagar..rumah pun boleh dipecah takkan pagar xboleh lepas kan..pikir a..kalau dulu orang tua cakap harapkan pagar,pagar makan padi..wei..masa tu orang yang ada sawah yang buat pepatah ni..lagipun pagar mana boleh makan padi..binatang cam burung bolehla..orang pun tak makan padi..makan nasi adala..apa la..

4. guru kencing berdiri anak murid kencing berlari..apalah lucahnya kata2 ni..tau la dulu sekolah tak berapa ada jamban dan tandas takkan semuanya nak diceritakan pada orang..jenis yang cakap ni mesti kaki skodeng..haru biru punye otak..nasib baiiik punyeeeee tak diceritakan pasal berak..lagi nampak keji dan jijiknya kan...nanti berbunyi guru berak berdiri anak murid berak berlari...boleh ke buat camtu?hah jawab kalau pandai sangat..jawapannya..bolehla..kenapa pulak tak boleh...tu yang cair punye....

No comments: