Sunday, November 30, 2008

suka gile dapat hadiah....

1. Kalau kita fikirkan....memang best sangat2 kalau orang bagi hadiah kan??
2. Kalau kita fikirkan....budak2 menyorak sakan time dapat hadiah...sebab ape??sebab dia suka gile a dapat hadiah...kalau die suka a...tp kalau tak suka die mesti monyok je lepas tu.
3. Kalau kita fikirkan...mana lebih best dapat hadiah ke bagi hadiah??agak2nya kita ni golongan best dapat hadiah ke best bagi hadiah?? mesti yang best yang dapat hadiah kan??ingat senang ke nak bagi hadiah senang2...mesti kena dengan orangnya...sebabnya...dan tujuannya..
4. Kalau kita fikirkan lagi...(berapa banyak mau pikir ni..pikirsendirilah)...biasanya kita bagi hadiah pada orang2 tertentu yang ada kena mengena dengan kita contohnya..ahli keluarga..kawan..sahabat...kenalan.. maknanya orang yang kita kenal.....payah kita nak bagi pada orang yang kita tak kenal...
5. Cuba pikir lagi...kalau kita payah nak bagi orang hadiah...ada ke orang senang2 nak bagi hadiah kat kita ni?jenis pulak tak pernah kenal selama ni dan tak pernah tengok muka pun..ada hati nak bagi hadiah kat kita?

Dah kalau orang nak bagi hadiah takpelah...bagus sesangat a tu...terimalah..lagipun nabi kita nabi Muhammad s.a.w pun menerima hadiah dan menggalakkan memberi hadiah...Masalahnya kalau yang beri hadiah tu kita dahla tak kenal...batang hidungpun tak pernah tengok...biasanya ada sesuatu lah disebaliknya...lagipun zaman sekarang ni banyak sgt yang menipu untuk faedah diri sendiri tp sebenarnya hanya menambah tanggungan beban akhirat..

Tapi kita ni kenalah berfikir untuk elakkan diri dari jadi mangsa penipuan...contohnya kad gores dan menang..peraduan tipu2...dan byak lg seumpamanya..diistiharkan menang tapi kena bayar ...nak bagi hadiah bagi a..knapa kena bayar?..masalahnya kita ni belum sempat berfikir kita dah kelabu asap gelap gelita dek hadiah yang ditawarkan?hati manusia memang berkehendakkan benda yang bagus punya...baik punya... walaupun benda tu tak konfem dapat pn...dah suka sangat....suka gila terus ikut je...last2 rupanya kena tipu....

So...berpada2 a...kita ni sama ada lelaki atau perempuan...Allah swt bagi akal untuk gunakan...Dalam islam sendiripun kita disuruh berfikir...bukan main ikut je...Sesal dahulu pendapatan...sesal kemudian tidak berguna...Akhir kata...berfikirlah...dalam al-quran pun banyak disebut supaya berfikir..Semoga kita ni menjadi antara orang2 yang senantiasa berfikir dan mendapat petunjuk dari tuhan kita...Allah swt..
Wallahualam..

No comments: