Monday, January 12, 2009

OH MY GOD?

Melalui pengembaraan ke alam siber..maka banyak blog telah dilawati dan antaranya dikomen..suka2 ati je komen..nak komen kenalah suka ati..kalu tak suka tak jadi bang..

Antara komen tersebut mungkin menyinggung dan membantu blogger untuk lebih tahan lasak walaupun dikomen..walaupun banyak blog dilawati tapi yang sempat disinggah hanyalah 4-5 blog..kira banyak a tu..
rupanya cantik2 dan kreatif sungguh blog orang..berwarna warni..berbunga bungi dan ada style loo..penuh disolek dan dimake-up..banyaknya perbezaan blog orang lain dengan blog ini..ini menunjukkan betapa kurangnya ilmu nak jadi sebagai blogger..

Disebabkan nak tulis jugak maka tak dipedulikan itu semua..

Apahal dengan OH MY GOD? Ni baru masuk cerita..tadi panas enjin je..ni baru nak gerak..mana boleh start enjin terus nak gerak..tak tahan lama enjin..dan pantang larang dalam ilmu enjin kalau gerakkan enjin tanpa pemanasan betul..maknanya enjin tak cukup panas a..macam orang bersukan a..mana boleh terus main..kena warming up dulu..

OH MY GOD bukan oh my good..bermaksud..oh tuhanku..apasal bunyi gitu? Bila time terkejut..takut..suka dan sesuai dengannya maka akan terkeluarlah perkataan itu..paling banyak kita dengar dalam cerita barat a.. disebabkan yang menyebutnya orang barat maka padanlah dengan agamanya yang dia punya tahu siapa yang ditujukannya..

Malangnya..dalam cerita melayu..orang melayu bersembang pun rilek je terpacul perkataan oh my god..masalahnya kalau bercakap boleh keluar pulak alhamdulillah..segala puji bagi Allah swt..insyaallah..jika diizinkan Allah swt..maksudnya bercakap gaya orang islam...dah macamana tu..kenapa tidak keluar ya allah ya tuhanku..masyaallah..subhanallah..allahuakbar..istighfar ke..ape a..kitakan orang islam..ikutlah cara islam..kenapa mesti ikut barat pula..bila dah jadi tabiat yang jadi payahnya..biasakan dengan cara islam..insyaallah..nanti biasa dan dapat pahala serta makin memantapkan akidah dan iman dalam dada..insyaallah makin teguh dalam islam..sikit-sikit nanti jadi banyak a..

Apapun dekatkan diri dengan islam..bukan menjauhinya..jauh dari islam bermakna kesesatan..
Wallahualam...

3 comments:

Anonymous said...

Setuju dengan kau.

Kebanyakan drama/filem melayu sekarang sudah mencodong ke aras ideologi barat.

Selain pengucapan dialog bahasa inggeris yang banyak, mencarut sama ada secara kasar atau sopan juga sudah mula dipraktikkan.

akula said...

Demo memang power

Anonymous said...

aku igt kan nak mati,,, duk sebut gitu.memang org komen mcm2, kalu tak komen blog takdok pulok tempat komen.ke gitu kan!!!!!