Tuesday, January 27, 2009

Tahun lembu

pepatah melayu menyebut..
lembu punya susu..sapi dapat nama...
tapi dalam kaum cina..
tahun baru cina tahun ni adalah tahun lembu..

bagi masyarakat cina..tahun lembu membawa pengertian bekerja keras..tahun lembu akan membawa tuah kepada mereka yang berusaha gigih bagi memburu kejayaan.
itu kepercayaan dalam masyarakat cina..sebab itulah mereka banyak berusaha keras dalam tahun lembu ini..

dah camne pulak dengan masyarakat melayu? atau masyarakat yang lain..
apakah kita hanya melihat kaum cina saja bekerja keras? sedangkan kita tahu untuk mendapat sesuatu kita harus berikhtiar..nak dapat sesuatu bukan mudah terutamanya melalui jalan yang betul..sedangkan kalau kita berikhtiar belum tentu dapat tapi kalau tak berikhtiar langsung memang jauh sekali untuk mendapatnya..apapun berikhtiarlah..selepas tu bertawakallh pada Allah swt sebab kesudahannya segala sesuatu adalah pada Allah swt jua..

3 comments:

@LiYaNNuaR said...

yg ni, aku stuju... huhuhu...

fazemy said...

Ish..kita org Islam toksahla ikot tahu cina lembu ayam smua tu. Kita kan di tuntut unt berusaha keras slalu. bkn thn2 tertentu ttpi tiap2 hari. rezeki tak kan dtg bergolek klw kita tak berusaha. btol tak?

Skrg ni tgh tenshen kedai cina smua tutup sempena raya cina. nak beli brg rumah kat kedai hardware pun tak dpt. Dimanakah kedai hardware org melayu?!!

wanhamery said...

media massa yg terlalu mangagung2kan benda2 gni..mgrut jer..hancur2