Thursday, January 29, 2009

sayangilah orang yang tersayang..

pernah orang berteka-teki padaku..macamana mau ingat orang yang tersayang?
dipendekkan soaljawab teka-teki itu so hasilnya..
aku jawablah macam2..itulah inilah..last2 sekali jawapannya...pandu dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang..itukan iklan jalanraya..ye ye je jawapannya..

setakat manalah kita sayang orang yang tersayang? dengan kasih sayangnya..dengan duitnya..dengan susah payahnya..dengan senang lenangnya atau dengan bimbingannya atau dengan apa2 saja yang sewaktu dengannya?..

setakat mana agaknya masa yang kita boleh bersama dengan orang yang tersayang itu?
masa yang lepas kita dah tau..kita kira maka kita taulah selama mana..tapi cuba fikirkan masa kita yang ada untuk orang yang tersayang itu untuk masa sekarang dan mendatang..selama mana?..boleh agak2 tapi tak boleh yakin sangat selama mana..kita bolehla cakap nak selama mana pun tapi takdelah selama-lamanya..

kalau sebelum ni kita biasa dengar kematian orang sekampung..kalau duk kampung a..kalau orang bandar..orang bandar a..kalau duk hulu orang hulu..hulu ke kuala ke atau bandar ke tak kiralah..kat mana2 pun tempat kurang lebih sama je..contoh di terengganu ada hulu terengganu..di selangor ada hulu selangor..di kl pun ada kampung iaitu kampung baru..padahal kat kl tu..sori orang kl..saja panjangkan citer dan cite2...kasi pusing sikit..masuk citer balik..pastu dengar2 orang lain pulak mati..tiba2 mak orang tu..kemudian ayah orang ni..tup2 adik dia tu..sedar2 abang die ni..kadang2 kita tersa dan kadang2 tak terasa apa..kalau cam kawan rapat kita..kita nampak sangat kesedihannya so kitapun terasa sekali..kalau yang tak kenal tu..kita rilek je..tak rasa apa2..

Agak2nya apa jadi pada kita bila tiba2 ahli keluarga kita mati..atau orang biasa cakap meninggal..benda yang membawa maksud yang sama..agak2nya camne dengan penerimaan berita itu..adakah kita bersedia dengan berita itu? kebanyakkan orang tidak bersedia termasuklah diri sendiri yang sedang menulis ini..memang akan terkejut sangat..dan memang sedih sangat..mulalah hilang semangat..lemah..terasa sangat2..sebab yang mati itu orang yang tersayang..orang yang kita sayang...orang yang belum melalui belum merasanya..tapi bagi mereka yang telah melaluinya memang merasa peritnya..penulis pernah melaluinya tapi dah lama dah..untuk sembuh dari kesedihan itu memang ambik masa..terutamanya orang yang betul2 rapat dengan kita..sehingga boleh mengubah perjalanan hidup kita..

kematian tetap berlaku..semua manusia akan merasai mati termasuklah kita..bukan benda yang mustahil tapi benda yang pasti..so bersedia atau tidak..kita mesti get ready..bersedialah..kalau tak orang lain pergi dulu..kita yang akan pergi dulu..tiba2 hilang sorang penulis blog..ingat tak jadi blogger dah tapi rupanya bukan tak jadi blogger je tapi tak hidup lagi dah..

jadi pada kesempatan yang ada ni..sayangilah orang yang tersayang dengan sebaiknya..sayang dengan benda yang menjamin kebaikan dan bukan sayang tak bertempat..sayang dengan baik agar tidak menyesal di kemudian hari dan sayang dengan baik agar tidak menjadi beban dosa yang tak tertanggung..kita tak boleh berada dalam keadaan zon selesa..

teringat hadis nabi kita..bila meninggalnya anak adam..terputuslah segalanya dengan dunia kecuali amal jariah..ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan..walaupun yang mati itu bukan mak ayah kita..adik beradik contohnya atau tok nenek kita atau sesiapepun..kita berbuatlah setakat mampu semoga sampai pahalanya kepada arwah..turn kita tak tahu bila lagi..

Apapun..kalau ada kesalahan dan kesilapan minta dibetulkan..apa perlunya jadi penulis yang tidak mahu bertanggungjawab apa yang dituliskan dan tidak mahu diperbetulkan kalau salah..kenapa perlunya sensitif tak bertempat dan tidak mahu langsung dikritik..kita mesti terbuka dan jangan sampai telanjang!..minta maaf kalau ayat kurang difahami sebab tersurat dan tersirat digabungkan..Semoga kita mendapat hidayah dan petunjuk sentiasa dari Allah swt..agar kita sama2 selamat dunia dan akhirat insyaAllah..wallahualam..


5 comments:

BurungBelatuk said...

Salam....ingat lagu kenangan,tu cara aku ingat yang tersayang...

Tera said...

senang je... kita syg org yg syg kita, tu je

Zolkharnain Abidin said...

Saya telah linkan blog ini dengan http://bongkarsauh.blogspot.com/

fazemy said...

Itulah..klw tiba2 org yg kita sayang pergi secara tiba2..msti pilu sgt hati. klw baca paper kes2 accident la..lemas la..kematian yg tiba2 tu..rasa takut sgt. takut kehilangn org tersayang dgn cara mcm tu. klw nk mati tu biarlah mati dlm bersedia. ketika smua org sempat memohon ampun. tp ajal kita..sape yg tahu?

wanhamery said...

selalu lah belanja kawan2 barulah kawan2 sayang...guane?kedai pokcik boley?kedai pak ali ke..